Pages

Thursday 1 August 2013

Nasi Minyak | Ayam Masak Merah

Assalamualaikum...

Nak syer resepi nasi minyak dengan ayam masak merah. sebenar masak ni hari ahad yang lepas masa tak de nak menaip entri ntah tak tau aje apa yang sibuk sangat. kalau hari minggu suka je masak2 masa panjang. kalau hari kerja tunjuk jelah kot kat bazar.

ok lah jangan panjang cerita ni kita tengok je bahan-bahannya :

Nasi Minyak
  • Beras
  • Minyak Sapi
  • Planta
  • Susu cair
  • Air
  • Kulit kayu manis
  • bungan cengkih 
  • bunga lawang
  • buah pelaga
  • bawang besar (dipotong nipis2)
  • halia (diketuk)
  • garam halus
  • pewarna (aku xletak xde kat umah)
  • kismis (aku xletak xde kat umah)
Cara masak :
Panaskan planta dengan minyak sapi kemudian tumiskan rempah 4 sekawan masukkan bawang bersama halia. tumis sampai wangi. kemudian masukkan air dan susu cair (aku ukur 2 cawan air 1/2 cawan susu cair) kemudian masukkan beras dan secubit garam. kacau2 sekejap masuk dalam rice cooker (aku masak guna rice cooker terus jadi xpayah nak pindah2 lagi). tunggulah sampai masak. dah hampir nak masak masukkan pewarna dan kismis.

Ayam Masak Merah
  • Ayam
  • Serbuk Kunyit
  • Bawang Merah *kisar
  • Bawang Putih *kisar
  • Bawang Besar *kisar
  • Cili Kering *kisar
  • bawang besar (potong bulat2)
  • kicap
  • sos cili
  • asam keping
  • gula 
  • garam
Cara masak :
Lumur ayam dengan garam dan kunyit kemudian goreng.
Panaskan minyak tumiskan bahan kisar sampai wangi kemudian masukkan gula garam kicap sos cili dan asam keping. kemudian masukkan ayam yang telah digoreng. masukkan air sikit kalo nak buat kuah.

ni lah hasilnya nasi minyak ayam masak merah makan bersama ulam timun dan tomato
aku masak simple je. mungkin lain orang lebih lagi bahan2nya. tapi bagi aku cukup ringkas pun xpe yang penting sedap.

Petang tu jugak buka puasa buat 2 jenis kuih popiah goreng aku pernah syer sebelum ni kat sini dengan kastard jagung pernah syer resepi kat sini ni aku tepek gambo je.

baru jadi cantik kali ke 3 buat xjadi da lah buat banyak rasa ada cuma lembik.
ok itu je untuk hari ni. sekian dan selamat mencuba.

p/s : sekarang ni tekak ni xtau nak makan apa semua rasa xmenyelerakan. tapi mikirkan makan untuk 3 orang telan jugak. yang penting air cukup 3L.


No comments:

Post a Comment