Pages

Thursday 16 May 2013

Sayur Bayam Air | Ikan Cencaru Bakar & Sambal Kicap

Asslamualaikum...

Nak syer resepi dinner malam tadi..
masak simple je tapi sangat sedap dan berkasiat
da lame rase nya tak bakar ikan makan pulak dengan sambal kicap dengan sayur bayam aduh sedap tak terkira walaupun simple
sebenarnya minggu balik umah mil tapi rase tak puas makan mil masak sedap perot simpan nak makan mee kari itu lagi lah sedap

panjang pulak mukadimah nye..

jom tengok resepi

Bayam Masak Air / Bening / Tumis

  • Bayam 1 ikat
  • Bawang Besar
  • Bawang Putih
  • Cili Merah
  • Ikan Bilis (tp aku suka buat bebola ikan tp ikan selayang xde)
  • garam halus


- itu je bahannya -

mula-mula tumiskan bawang merah bawang putih cili merah masukkan ikan bilis dan mengelagak masuk kan sayur bayam kejap je da blh angkat. sayur hijau hilang nutrien kalo masak lame sangat.

ni hasilnya... taraaa.....

Sory la aku snap kat dalam periuk je.. sbb nak jimat masa xsempat nak transfer masuk mangkuk.. keh keh keh
Ikan Cencaru Bakar Sumbat

  • Ikan cencaru
  • Bawang + cili kering kisar
  • Serbuk Kunyit (besanya aku tumbuk ntah mlm td mcm mls je)
  • Garam halus


campur semua bahan pastu lumur pada ikan dan belakang ikan yang dibelah td. pastu bakar dalam pemanggan ajaib. pastu siap.

Ikan ni 3 ekor sebenar nya tp lupa nak snap dan tinggal sekor baru ingat nak snap picture

Sambal Kicap

  • Kicap
  • Cili Padi
  • Bawang Besar
  • Tomato
  • Limau Nipis (xmasukkan pun xpe tomato da ada)


potong semua bahan diatas pastu masuk ke dalam mangkuk pastu masukkan kicap. da siap.

Aku guna kicap ni. fabrek suami aku masin sikit nak sedap tambah gula sikit lah kalo pakai kicap manis xperlu da

sambal kicap special tp byk sgt buat xhbs tp bahan dalam tu habis
itu aje resepi kita untuk hari ni ye puan tuan.. Selamat Mencuba.

p/s : memasak hati kene ikhlas baru rase masakan kita sedap. Air tangan isteri pengikat kasih sayang dalam rumah tangga tp xslh nak mkn kat luar. tp bagi aku sangat jimat kalu masak sendiri makan pun ikut citarasa kita. aku teringin nak update makanan Afina pun aku masak sendiri ada masa aku syer resepi ye.


No comments:

Post a Comment