Pages

Thursday 16 May 2013

Bubur Nasi Dengan Bayam

Asslamualaikum...

Hari ni aku nak syer apa yang Afina makan setelah 6 bulan Afina da boleh makan solid food
aku banyak rujuk kat group ni ka FB :

Solid Food for My Baby
Alhamdulillah berkat kesabaran dan doa berterusan aku dapat fully bf Afina 6 bulan sepenuhnya dan sampai sekarang Afina da 8 bulan setengah semoga aku dapat teruskan sehingga 2 tahun.. amin

biasa solid food pertama orang akan perkenalkan buah-buahan tapi aku terus bagi bubur nasi kosong yang sangat cair campur dengan sedikit susu

Afina ok makan. masuk 7 bulan baru aku bg bubur yang ada perisa sikit2

maksud aku ada tambah puree carrot je rase nya da lupa. kalo tambah banyak sangat puree Afina sembelit jadi makan apa yg blh je selagi dia xjemu yang penting air tangan ummi

masuk 8 bulan aku pelbagai kan lagi cite rase bubur tu

bubur nasi dengan bayam merah
ni salah satu menu fabrek Afina mesti habis satu pinggan tu dia makan
sambil bagi main sudu

Resepi bayi 8 bulan : Bubur Nasi dengan Bayam

  • Beras (aku sangai & balnd halus)
  • Bawang Merah
  • Bawang Putih
  • Bayam Merah
  • Isi Ayam
  • Puree stok Ayam (buat sendiri)
  • Serbuk ikan bilis (buat sendiri)
  • Air
  • Unsalted Butter (anchor aku guna jenis ni)


Mula-mula cairkan unsalted butter
tumiskan bawang merah bawang putih sampai wangi
masukkan isi ayam, puree stok ayam tambah kan air dah mendidih
masukkan beras tunggu sampai air hampir nak kering
masukkan serbuk ikan bilis dan sayur bayam
da siap tapiskan.. boleh bagi makan terus

Afina suka sangat resepi ni
aku bagi bila petang atau hari minggu kalo pagi aku just masuk stok puree carot ngan stok puree ayam je sikit ikan bilis untuk bekal umah bs.
tapi aku teringin nak cuba macam2 resepi untuk Afina tapi masa xcukup sangat

p/s : hari ni 3 entri aku pos dalam sejarah lah tp yang ni da ada dalam draf suma edit sikit2 je..


No comments:

Post a Comment