Pages

Friday 17 May 2013

Bubur Nasi Bayi Ekspress

Asslamualaikum...

ok.. aku nak syer masak bubur nasi yg sangat ringkas dan cepat bg ummi yg bekerjaya macam aku
aku bukan xle buat frozen tp kadang2 kesian tgk bila makan makanan dalam peti
mcm aku pun xsuka makan makanan yg dipanaskan

byk pulak pembuka bicaranya

Bahan-bahannya :

  • Instant Beras
  • Puree
  • Stok Ikan Bilis

da itu je.. name pun ekspress aku buat resepi ni hari bekerja untuk bekal umah pengasuh kalo makan malam aku akan masak masa balik keje. hari cuti aku akan masak fresh2.

Beras ni di basuh bersih2 di tapis di sangai atas api plan2 dan di bland halus
kalau pagi aku besa masak 3 sudu untuk 2 kali makan
kalau petang 2 sudu
tapi biasa nya xhabis kadang habis
bangun pagi terus rebus air masukkan beras 3 sudu dan biarkan masak hampir nak kering sambil tu blh lah mandi solat bf Afina dan siapkan susu dia
kalo da hampir kering blh lah masukkan serbuk ikan bilis dengan puree tunggu lah dia masak
stok ikan bilis yang siap dibersihkan di sangai dan di bland. Alhamdulillah Afina x alegik makan bilis apa2 resepi pun akan letak sikit ikan bilis ni bagi rase NO SUGAR NO SALT
ni puree yang aku masak time snap picture ni ada puree ayam 4 kiub puree carrot 2 kiub puree buah plum 1/2 kiub Afina suka carrot

macam tu lah ye puan puan sangat mudah dan ringkas tapi tiada alasan xboleh masak untuk anak. lebih berkhasiat kalo kita masak sendiri anak pun lebih selera.

p/s : masak biar ikhlas. Insyaallah walaupun menu ringkas tapi anak makan dengan selera mesti kita sebagai ummi sangat senang hati sambil lompat2.



No comments:

Post a Comment