Pages

Wednesday 17 July 2013

Bubur Gandum

Assalamualaikum...

resepi lagi..

sehari 3 entri tak kan semua resepi...

habis itu je yang aku seronok syer...

aku buat bubur ni time buka puasa hari ke 4 ramdhan tak silap lah hari sabtu sebab semua masak xpi beli kat bazar langsung. bulan puasa ni suka buka dengan kuih yang manis2 ni. orang cakap kita cepat ada tenaga.

ok lah tak nak mukadimah panjang sangat kan boring xjadi pulak nak baca resepi nye..

aiii baca je tak nak cuba ke.

bahan-bahannya :

  • terpung gandum
  • air
  • secubit garam
  • santan
  • gula melaka / nissan
  • gula pasir
  • daun pandan

tu je bahannya... aah..

cara masak :

  1. masukkan santan, gula melaka, gula pasir, garam sikit, dan daun pandan disimpul
  2. tepung gandum dan air buat doh jadi adunan jangan keras sangat jangan lembut sangat
  3. sory lah aku buat ikut suka hati je xde nak sukat pun.
  4. kemudian da siap doh tepung tu blh lah hidupkan api perlahan2 sampai mendidih
  5. kemudian masuk tepung gandum yg siap dibuat doh 
  6. aku buat bentuk sesuka hati je. 
  7. pastu kacau2 je bubur tunggu sampai tepung masak.

da siap.. ini dia.

Aduhai macam teruk je upanye bubur ni. sory lah hari ni aku buat2 besar2 biasa ma aku buat cumil kecik2. tapi agak keras sikit tepung nye sebab terkurang air rase dia sedap (jangan pandang rupa tp pada rasanye)

itu je untuk hari ini

cukuplah 3 entri

kan xsempat nak baca blog orang lain pulak

sekian..

p/s : nak makan kuih apa petang ni. apa yang best kat bazar kerayong ye. sape nak jawap soalan aku ye.


No comments:

Post a Comment