Pages

Thursday 4 April 2013

27 Mac 2013 ~ Selamat Hari Lahir Sayang

Assalamualaikum...

hari ni aku nak cite pasal besday husband tercinta sikit je walaupun da terlwt nk update blog disebabkan ms xde bz je memanjang tp perkara penting mesti nk kongsi nak msuk dlm blog

27 Mac 2013 ( Rabu)

Selamat Hari Lahir Sayang ke 29 tahun

ada lah sikit aku bagi hadiah dengan kad hasil tgn sendiri tp biarlah antara aku da dia je tau.. cewaahhhh.. yg pntg suami sgt seronok.. and dpt bg hepy spnjang hr.. blh ke gitu? (bkn spnjg hr je tp slgi msh bernyawa)

motif utama pasal besday husband ni da tentu makan2.. and resepi.. oh yeeeehhh

aku sambut besday bertiga (tahun lps berdua) simple je

malamnya tu kuar mkn2.. ala mkn ikan siakap 3 rase je pun.. tp ok lah yg penting ada 'candle light dinner' walaupun kecil-kecilan tp picture xde

esoknya sempat lah aku mencelah waktu pejabat dlm 1 jam stgh jgk lah mengular ditemani member opiz beli hadiah and kek.. Alhamdulillah berjaya jugak suprise kan suami tercinta


KFC ni aku mkn2 hujung minggu 2 hari sebelum besday

Kek sceret resepi. banana kek febrek suami. strawbey mashmellow fabrek aku
Nasi ayam simple (daun sup pun xde) nak resepi ke jom :
Bahan-bahan untuk nasi ayam simple :

  • beras
  • planta
  • minyak masak sikit
  • empat sekawan (kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga)
  • sup bunjut
  • ayam
  • tomato
  • timun
  • salad (aku guna sawi minyak)
  • cili merah
  • halia
  • bawang putih
  • bawang merah
  • bawang besar
  • chicken stok manggi/knorr sikit je
  • garam
  • kicap

1) rebus ayam dengan halia, garam, chicken stok

2) da empuk ayam asingkan ayam dengan kuah, perapkan ayam dengan kicap (kalo nak sedap tmbahkan sikit sos tiram) pastu ambik air rebusan ayam sikit untuk letak dalam nasi nanti

3) cara masak nasi. masuk planta dengan sikit minyak masak (masuk minyak masak sebab takut hangit planta nanti) tumiskan 4 sekawan bawang besar sikit dengan halia. da wangi masuk kan air rebusan ayam stgh air biasa stgh pastu masukkan beras. pastu garam halus sikit je. pastu biarkan je sampai dia msk sendiri. kareh (faham ke perkataan ni) skali skala.

4) pastu air rebusan ayam dalam peiuk tadi untuk buat masuk kan 4 sekawan bawang merah, bawang besar, bawang putih, halia, garam, sup bunjut. pastu renehkan je.aku xtumis pun.

5) ayam tu da perap dalam stgh jam dengan kicap goreng je. cili merah pulak tumbuk dengan halia dan bawang putih sikit pastu masuk sup sikit bagi ada kuah. last skali tomato timun salad potong je buat ulam.

da siap.. senang je kan. cuma aku xpandai nak bajet kuantiti bahan agak-agak je masak name pun nasi ayam simple.

aku suka sangat buat nasi sbb suami suka makan nasi ayam.

p/s : kalo ikhlas masak insyaallah apa pun sedap walaupun simple

korang besday suami rai mcm mane ye hadiah apa bagi.



No comments:

Post a Comment