Pages

Monday 22 April 2013

Sotong Kacang Buncis Masak Lemak Cili Padi

Assalamualaikum...

Hahaha
panjang nya nama resepi
aku nak kongsi resepi sebab banyak benda nak update tp yg cpt dan ringkas resepi
hobi aku kan masak n cuba masak
sekarang sonok layan cite kegemaran master chef selebriti musim ke 2

ok skrg kita tgk bahan-bahan aku xle nak snap picture byk coz nk kene msk cpt2
  • sotong
  • kacang buncis
  • santan
  • serai*
  • kunyit hidup*
  • cili padi*
  • bawang besar
  • garam kasar*
1) mula2 tumbuk bahan yg bertanda * tp serai tu ketuk aje ye

2) pastu masuk kan santan dlm periuk diikuti bahan yg ditumbuk (aku suka tumbuk xtau knp rase dia sdp brbanding blander) n aku suka pakai kunyit hidup berbnding serbuk rase dia ori. pastu tggu smpai mendidih sambil kacau takot santan berketul 6t,

3) da mendidih masukkan sotong n kacang buncis bawang besar berlah 6 sebagai hiasan kacaiu hingga masak.

4) da siap. senang je kan taraaaa..................

Nampak xmenarik sebab kaler nya pudar je coz aku guna kunyit hidup to rase nya memng sedap (kalo aku xpuji masakan sendiri sape lg yg nk puji)
selamat mencuba n menjamu selera.

p/s : aku ada terbaca kat mane xingt sotong ni blh wat anak batok bg ibu yg menyusu kan anak nya mcm aku lah. aku pun rase mcm tu skrg aku da kurgkn mkn. kalo blh xnk mkn sotong untuk sementara ni Afina batok lg sikit2.


No comments:

Post a Comment