Pages

Friday 5 April 2013

Kari Ikan Bawal

Assalamualaikum...

Menu ni aku masak untuk makan malam 2 hari lepas tp br sempat nak update

sebelum ni ikan bawal asek masak sambal je skali skala ubah selera tak salah kan sedap juga tambah plak dengan taugeh halus goreng dengan ikan masin (aku terpadang menu nak kat restoran happy) nanti pasni aku bg resepi ye.

memang sedap bagi aku n tekak suami aku.. kalo korang nak cuba blh je tp ini cara aku lah lain orang mungkin lain cara masak dia

mula2 bahan untuk ikan bawal masak kari

  • Minyak Masak untuk menumis
  • 4 sekawan (bkn kwn2 ye rempah kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih, dan bunga lawang tp ada juga orang letak kulit kayu manis dengan bunga lawang je) 
  • Halba campur (aku xmasuk sbb kat umah da habis xbeli sbb jarang masak kari ikan ni yg beli sebelum ni blm smpt hbs da expt)
  • bawang besar
  • bawang putih
  • halia
  • asam keping / asam jawa (aku letak asam keping)
  • garam
  • ikan bawal
  • rempah kari babas ikan (paket dia kaler kuning yg kaler hijau untuk daging)
  • cili kering + bawang kisar
  • santan (aku guna santan kotak je)

1) mula rebus dulu ikan bawal dengan asam keping dan garam (aku suka letak garam kasar) mak mertua cakap rebus sekejap untuk hilang hanyer ikan.

2) masuk minyak masak tumiskan 4 sekawan, bawang besar, bawang putih, halia, halba campur sampai wangi pastu masukkan cili kering + bawang kisar tumis sampai naik bau masuk kan rempah kari masukkan air sikit tumis sampai rempah dah masak.

3) pastu masukkan air sikit (masuk air rebusan ikan pun sedap jugak drpd buang mcm tu kan xmembazir namenya) pastu masukkan ikan bawal.

4) tggu ikan da sekata dengan rempah masukkan garam dengan santan dan asam keping. blh juga nak masukkan bendi ke terung ke sikit kalo ada and bawang besor potong.

5) kacau sekejap da siap. senang je kan.

6) taraaaaaa... ini dia yum yum

Ikan bawal kari.. senduk tu pedulikan xsempat nak alihkan masa snap picture

Jemput makan semua.. yum yum.. bila update blog ni rase terliur plak tgk picture kari ikan ni maklumla asek lapor je skrg..


p/s selamat mencuba ilmu ni dikongsi bersama nak copy resepi ni dipersilakan..


No comments:

Post a Comment