Pages

Tuesday 16 July 2013

Ayam Percik

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...

ni menu aku makan waktu berbuka puasa hari ke 5 bersama dengan bihun goreng. yelah makan bihun je mana nak kenyang dengan keadaan aku yang menyusu badan kan. tapi kalau xmenyusu pun tetap xkenyang kot makan mee je.

eh eh eh banyak pulak mukadimahnya..

tengok je lah bahan-bahan yang sangat simple ni..
  • ayam 
  • bawang besar *
  • bawang putih *
  • cili kering *
  • cili padi * (kalau nak pedas bergantung)
  • kunyit hidup *
  • halia *
  • serai *
  • biji ketumbar *
  • garam 
  • gula 
  • asam keping
  • santan
aku buat bahan kuantiti agak2 je xpandai nak letak jumlah kuantiti.
kisar semua bahan yang bertanda * letak lah air sikit lebih paras bahan
pastu ayam masukkan ke dalam kuali perap bersama dengan bahan kisar dalam setengah jam hingga 1 jam
aku dalam setengah jam je perap
pastu hidupkan api perlahan masak kan ayam bersama bahan perap sampai mendidih
(separuh masak je ok sebab nak bakar)
kemudian pindah ayam tersebut dan bakar di dalam pemanggang ajaib
pastu sekali sakala sapu kuah ayam tersebut ke atas ayam tu.
kemudian kuah yang lebih tu masak atas api yang perlahan dan masukkan asam keping sekejap.
bila dah siap bakar ayam boleh lah dihidangkan. kuah yang lebih boleh dihidang skali.
da siap sebenarnya mudah je. cuma nampak banyak sangat step nya.

ini hasilnya
ayam percik. ada juga orang panggil ayam golek atau ayam percik kelantan. xtau lah mane satu yg betul
makan dengan buah betik
betik ni untuk Afina sekali makan nye banyak tapi air kurang jadi bila bagi betik lawas sikit pembuangan dia. boleh ummi ngan abah tumpang sekali makan.
itu lah serba sedikit ilmu yang aku boleh syer. sebenarnya aku xla pndai sangat masak tapi minat mencuba.

selamat mencuba.

itu je...

p/s : hari ini bekal susu Afina 4 botol x 3 oz je xcukup 1 botol. tapi botol ke 5 kadang2 habis kadang x. Ya Allah semoga rezeki anak aku cukup. Amin.


No comments:

Post a Comment