Pages

Wednesday 17 July 2013

Paprik Ayam

Assalamualaikum...

Ni entri ke 2 untuk hari ini.. dasyat sungguh sekarang sekali menaip 2 3 entri sehari. kalau xde. xde langsung berhari2. puasa ni ke buzy an kurang sikit dapatlah mengarang. sebenarnya banyak syer menu je puasa berbuka semua masak kan. pergi bazar pun beli kuih je. tapi tahun ni je hari kerja terpaksa beli sebab xsempat nak masak.

aku nak syer buat paprik ayam masa sahur u.. SAHUR ok. tengok betapa rajin nye aku. he3.. xdelah nak puji diri sendiri tapi kalau aku xpuji siapa lagi. Lagipun aku kurang sikit makan bila lauk yang da dipanaskan banyak kali. sebab tu sanggup bangun awal pagi nak masak kul 4 da bangun.

ni bahan-bahannya :

  • 2 ketul Isi ayam dipotong kecil2 (aku suka besar2 sikit)
  • 3 ekor udang
  • 5 biji cili padi (aku pakai yg kecik2 tu)
  • 3 ulas bawang putih diketuk
  • 1 ulas bawang besar dipotong bulat
  • 1 biji cili merah dibelah 2
  • 1 batang serai diketuk
  • 1 sudu B cili mesin
  • 1 sudu B sos cili
  • 1 sudu B kicap
  • 1 sudu B sos tomato (aku xmasuk kat umah xde)
  • 1 sudu K sos tiram (aku xmasuk kat umah xde)
  • 2 sudu B gula (sebab aku pakai kicap masin) kalau da pakai kicap manis letak sikit je terpulang
  • 1 sudu K garam
  • 1 ulas asam keping (masak sekejap je pastu keluarkan)
  • 3 helai daun limau purut
  • 1 inci carrot dipotong panjang
  • 1 biji tomato
  • 3 batang kacang buncis
  • 1 kuntum bungan kubis (kuntum kecik je)
  • 3 biji anak jagung (aku xmasuk sebab xbeli hari tu)

huyoooooo banyak nye bahan dia.

cara nak masak ye puan tuan :
1. tumiskan serai, bawang putih dan cili padi masak sekejap kemudian terus masukkan bawang besar yang dipotong bulat dan cili merah yang dibelah 2.
2. masukkan ayam udang cili mesin serta semua sos-sos yang ada termasuk garam dan gula
3. biarkan ayam betul masak pastu masukkan semua sayur-sayuran
4. kemudian masukkan asam keping sekejap dan daun limau purut
5. kalau nak ada kuah masukkan air sikit dalam setengah gelas.

da siap.. senang je cuma bahannya banyak kalau bahan xcukup xsedap yg paling penting daun limau purut dengan serai

ini taraaaa...

tengok hasilnya warna-warni korang tak rase terliur je.. banyak kali my sayang puji sedap. yelah fabrek dia juga tapi aku jarang masak sebab malas nak daun limau purut beli sepeket guna 2 3 helai.

ingat malam ni nak masak paprik lagi lah. daun limau purut ada lagi. kalu buat tomyam my sayang kurang sikit. macam2 menu dalam kepala nak masak tapi masa selalu menceburui nak masak banyak2 makan 2 orang je.

itu je.. ntah mane tau rajin satu lagi menu menyusul.

p/s : aku perasan kat blog aku label paling banyak adalah RESEPI.. nampak gaya aku suka syer resepi lah kat blog ni. kene tukar nama agaknya jadi blog Kisah Resepi boleh ke gitu.


No comments:

Post a Comment