Pages

Wednesday 29 May 2013

Daging Goreng Kunyit | Sambal Belacan

Assalamualaikum...

resepi ni aku dinner malam td
maksud aku antara nya sebab ada 4 lauk malam td
Sayur petola + sawi + kubis masak lemak
resepi nya aku pernah syer kat sini
pastu ada ikan cencaru goreng kunyit je

resepi pertama, resepi ma aku dari kecik sampai besor mkn sampai mak mertua minta resepi
sedap jugaklah walaupun simple

Daging Goreng Kunyit
  • Daging
  • Serbuk Kunyit (akuguna kunyit hidup tumbuk dengan garam)
  • Garam Halus
  • Asam keping
  • Bawang Merah
  • Bawang Putih 
  • Cili Padi
  • Minyak masak
aik macam banyak je bahan dia

ok.. mula2 masukkan daging ke dalam kuali bersama serbuk kunyit dan garam serta asam keping
pastu biar sampai daging masak empuk bersama air nya
lepas air daging da kering masukkan minyak masak sikit agak2 blh goreng daging tu
masukkan bawang merah bawang putih dan cili padi yg siap di mayang
tunggu sehingga daging da garing
dan angkat dan siap di makan bersama nasi panas

Hahaha buruknye nampak rupa dia. tp rase sedap. sebenarnya gambar ni gelap. aku xperasan. pas ambik xtgk balik. tp blh lah

Sambal Belacan

  • Cili Padi
  • Garam
  • Gula
  • Limau Nipis (aku guna cuka sebab limau nipis xde)
  • Belacan

tumbuk semua bahan-bahan diatas pastu siap blh dimakan

aku buat sikit je. itu pun xhbs pedas yg amat.
itu je untuk hari ni semput2 nak balik dah ni (entri ni patut ptg semalam jd aku xejas ayat pun)

p/s : patut nye entri ni aku publish semalam tp apa kan daya tengah last menaip tiba2 bos panggil jd kene publish hari ni. br ingt hari ni nak buat wordless wednesday tp mcm xde pict xpe perlu ucap kata2.


No comments:

Post a Comment