Pages

Tuesday 21 May 2013

Puree Pear

Assalamualaikum..

ok.. nak syer
cara nak buat puree pear
aku buat puree ni pada hujung minggu je
puree pear ni aku buat nak bg Afina lawas berak
kesian dia time umah BS skrg ni bukan suka minum susu nak direct ngan ummi je
tp syukur jugak direct lebih fresh..

puree ni blh tahan 3 hingga 6 bulan kalo letak dalam deep frezer tp seeloknya bg pendapat aku lebih baik buat sikit cukup untuk 1 week je
makanan ni lebih baru lebih fresh kan

ok silakan tengok cara buat sebab rajin snap free skit masa buat ni semalam Afina pun tido..

buah pear fresh yang da masak kekuningan sikit2 bila cium bau harum pear..
rebus/kukus buah pear ni  yg da siap kupas kulit. aku rebus je sebab nak ambik air bland skali 6t tp baik stim zat xhilang terpulang lah
da masak sejat tapiskan air da sejukkan. air jgn buang 6t leh campur masa nak bland
Bland kan buah pear tadi
siap di bland. aku bland sehalus yg mungkin

pastu letak dalam ais cube ni. aku beli yg biasa je cari yg ada tudung xjumpa masa tu nak cepat tp ok je balut dgn plastik je da keras blh letak dlm tupperware
bila da siap blh lah letak dalam deep frezer. bekukan dalam 1 hari je. aku buat biasa blh thn dalam 1 hingga 2 week je.

walaupun Afina da 8 bulan aku masih buat puree senang nak masak bubur ekspress pagi2.

sekian.. selamat mencuba...

p/s : sebenarnya ni entri semalam tp sebab da nak balik aku draf je dulu hari ni membebel kat picture tu.. hahaha pg2 da update blog apalah nak jd.

No comments:

Post a Comment